Op woensdag 6 maart waren wij aanwezig in het Oorlogsmuseum in Medemblik, om de mooie producten van Westfriesland te presenteren én te laten proeven. Ruim 120 prominente Westfriezen gaven acte de présence, onder wie de burgemeesters, wethouders en beleidsmedewerkers van de Westfriese gemeenten, vertegenwoordigers van sociale en culturele instellingen en vooraanstaande ondernemers uit de regio. De dag werd georganiseerd door de Westfriese Bedrijvengroep en het Pact van Westfriesland.
Samenwerking en Focus op Toerisme en Educatie tijdens Dag van Westfriesland
Centraal stonden de noodzaak voor meer regionale samenwerking op het gebied van toerisme en educatie. De discussies op de Dag van Westfriesland richtten zich op het belang van het verbreden van de marketinginspanningen in Westfriesland, waarbij de focus niet alleen op toerisme en recreatie ligt, maar ook op het aantrekken van meer praktijkgerichte mbo-studenten. Het bedrijfsleven en de politiek vonden elkaar in het besef dat de regio zich beter moet profileren en dat het van vitaal belang is om goed opgeleide jongeren in de regio te behouden.
Voorafgaand aan een boeiende talkshow werden tien samenwerkingsinitiatieven gepresenteerd, waarbij het Oorlogsmuseum Medemblik herhaaldelijk naar voren kwam. Het museum speelt een sleutelrol in het aanbieden van maatschappelijke diensttijd aan jongeren, waarbij zo’n 120 jongeren per jaar worden gestimuleerd om vrijwilligerswerk te doen. Bovendien zijn er plannen om samen met andere culturele instellingen een Erfgoedleerlijn te ontwikkelen, met als doel om digitale lespakketten te creëren die scholieren vertrouwd maken met het regionale erfgoed.
Een ander hoogtepunt van de Dag van Westfriesland was de aankondiging van het nieuwe regionale toeristische magazine “Beleef Westfriesland”, dat vanaf 2 april verkrijgbaar zal zijn bij toeristische organisaties in West-Friesland en omliggende gebieden. De Hoornse wethouder Arthur Helling en Thomas de Boer van het Toeristisch Platform Westfriesland benadrukten het belang van samenwerking om toeristen naar de regio te trekken. Ze waren het erover eens dat het cruciaal is om specifieke doelgroepen te identificeren en te bedienen, omdat een aanbod dat op iedereen gericht is, in feite niemand aanspreekt.
De Dag van Westfriesland benadrukte niet alleen de noodzaak van regionale samenwerking, maar ook het belang van een gerichte focus op toerisme en educatie om de regio te laten bloeien en groeien in de komende jaren.
Meer weten over de Dag van Westfriesland?
Klik hier
Bekijk deze korte video-impressie